Zijn jouw mensen jouw belangrijkste kapitaal of ga je aan jouw belangrijkste kapitaal voorbij?
De alarmerende cijfers vanuit CBS/TNO over mensen met spanningsklachten of zelfs een burn-out (1,2 miljoen*!) zetten aan tot nadenken. In hoeverre zie jij dit soort signalen** op de werkvloer? Weet je waar je op moet letten?
Zie je collega’s voldaan en opgeruimd naar huis gaan, of zie je vaak verhitte gezichten en hoor je jouw mensen regelmatig diep zuchten? Spreken jouw mensen zich uit als ze ergens tegenaan lopen? En waar let je, als je eerlijk bent, zelf het meest op: de resultaten of de mens?
En hoe gaat het dan, qua resultaten? Hoe gaat het met de omzet? Zijn jouw klanten tevreden? Komen ze terug? Praten ze over je en zo ja hoe dan? Als ze blij zijn, zijn jouw werknemers dat dan ook? Of zijn ze leeg, omdat ze alles gegeven hebben? En hoe gaat dat dan verder? Houden ze dat vol? Of gaan ze fouten maken, raken ze gedemotiveerd en gaan ze misschien zelfs weg? En wat doet dat met jouw klanten? En met jouw kosten (zijn ze “fit” of ziek vertrokken?, moet je opnieuw gaan werven & selecteren en nieuwe mensen gaan inwerken)? En, als er mensen wegvallen, wat doet dat met de werkdruk voor de rest?
Veel organisaties functioneren niet op een gezonde manier en dus hun medewerkers ook niet. Dat blijkt ook uit de cijfers die hierboven al even genoemd werden. Veel organisaties gaan, eigenlijk gek genoeg, vaak aan hun belangrijkste kapitaal voorbij, met alle gevolgen van dien. Kijkend naar de cijfers is het hoog tijd om beter naar dat belangrijke kapitaal te kijken en er vooral ook naar te luisteren. Wat voor ideeën hebben zij eigenlijk? Waar lopen ze tegenaan? Doen ze wel de juiste dingen? Wat hebben ze nodig? Hoe kun jij ze, als goede werkgever, de juiste mate van grip en invloed geven, waardoor ze kunnen floreren?
Pak jij die verantwoordelijkheid als werkgever, bij voorkeur op een preventieve manier (want liever voorkomen dan genezen)? Welke mogelijkheden bied jij aan? Suggesties aandragen voor medewerkers is ook jouw verantwoordelijkheid. Meedenken dus. Zo help je ze echt.
Wat zou dit betekenen voor de sfeer en voor de resultaten? Wat zou er gebeuren als jouw medewerkers gehoord worden, echt doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden en er goed voor ze gezorgd wordt? Juist ja, dan ontstaat er een positieve spiraal met gezonde en blije werknemers, tevreden en loyale klanten en een gezonde organisatie met mooie resultaten.
Wil jij weten wat jouw eerste stap kan zijn richting een gezond bedrijf? Stuur dan een mail naar loeskeuper@ja-zoo.nl (of bel me: 06-24269517) en we plannen op korte termijn een persoonlijk gesprek in!
* Cijfers vanuit de factsheet van de week van de werkstress 2021. Nieuwe cijfers volgen binnenkort.
** Signalen: o.a. moe, prikkelbaar, onrustig, moeite met concentreren, stress, afspraken missen, regelmatig te laat zijn, emotioneel, vaker ziek.