Interview met Ja-ZOO, Jouw Zaken Op Orde en OPC Utrecht

Professional Organizer: organiseren is een vak apart

Ondernemen zit in de lift. Het aantal starters groeit al jaren. Een van de succesfactoren om te kunnen groeien, is een goede interne organisatie. Want bij een bedrijf komt meer kijken dan alleen een product of dienst verkopen. Hoe regel ik mijn administratie? Hoe zorg ik voor een regelmatig contact met klanten en prospects? Wat doe ik als mijn klant zijn rekening niet betaalt? Voor al deze vragen kunt u terecht bij een professional organizer. Professional organizers Jolanda Roest (OPC) en Loes Keuper (Ja-ZOO) zijn stellig: “Als een ondernemer geen tijd investeert in het organiseren van zijn administratieve processen, ziet hij de consequenties terug in kosten, onder andere door een daling van de productiviteit maar ook door hoger verzuim. Bovendien levert een goede organisatie tijd en geld op.” *…..

Wat doet een professional organizer?

Een zakelijke professional organizer ordent de administratieve processen in een bedrijf. Dat kan de inrichting van de administratie zijn, debiteurenbeheer, een CRM-systeem, maar ook de manier van werken in een bedrijf. Roest legt de achterliggende gedachte uit: “Een ondernemer moet doen waar hij goed in is en zich dus focussen op de hoofdzaken. Bijzaken kosten vaak veel tijd en energie. Wij zorgen ervoor dat een bedrijf efficiënter kan werken door de processen en het werk zelf makkelijker te organiseren.”

Keuper valt bij: “De ondernemer is weer ‘in control’ en wint tijd door de focus terug te brengen.”

Het vak in Nederland op de kaart

Het vak professional organizer vindt zijn oorsprong in de VS. Al meer dan 10 jaar vinden bedrijven het daar ‘normaal’ om een professional organizer in te schakelen. Keuper: “Want wie heeft ooit geleerd hoe zijn werk in te delen? We volgen allemaal een opleiding of leren een vak, maar eenmaal op onze werkplek moeten we het zelf uitzoeken. Dat geldt zowel voor de ondernemer als voor werknemers. Organiseren betekent letterlijk regelen en laten ontstaan. Een professional organizer ontzorgt en brengt structuur.”

Professional organizers Roest en Keuper zijn vastberaden het vak ook in Nederland op de kaart te zetten. Bedrijven maken al regelmatig gebruik van organisatieadvies, in de vorm van een consultant. Roest: “Het grote verschil is dat de professional organizer praktischer te werk gaat. Wij analyseren de knelpunten, maken een plan van aanpak en gaan direct op de werkvloer aan de slag. Met zichtbaar resultaat.”

Roest luidt de noodklok inzake SEPA

Jolanda Roest OPCMet zo’n 20 jaar ervaring bij verschillende banken is Jolanda Roest van de Organisatie Projecten Centrale (OPC), specialist in debiteurenbeheer en de invoering van SEPA.

“Ondernemers lopen geld mis. Hoe langer u wacht op uw geld, hoe groter de kans dat u het niet meer ontvangt. En denk daarbij aan de rente die u misloopt wanneer het geld niet op uw rekening staat. Met een duidelijk debiteurenbeleid weet de klant waar hij aan toe is en krijgt u sneller uw geld.” Voor SEPA slaat Roest alarm. Op 1 februari 2014 stapt Nederland over op de Single Euro Payments Area, ofwel SEPA. Dit betekent onder andere dat iedereen een IBAN rekeningnummer krijgt en dat we een nieuw Europees incassosysteem krijgen. “Vooral dat laatste heeft een enorme impact. Want hoe en wanneer krijgt u dan uw maandelijkse abonnementsgelden op uw rekening?” OPC houdt wekelijks kosteloos een SEPA-spreekuur om vragen te beantwoorden. OPC onderzoekt de mogelijkheden per bedrijf en helpt met de implementatie.

Keuper ziet winst bij de werknemer

Vanuit Ja-ZOO, Jouw Zaken Op Orde, werkt Loes Keuper als professional organizer.

“Professional organizer ben je van nature, dat zit in je. En als bedrijfskundige weet ik wat er voor nodig is om processen beter in te richten.”

Loes Keuper - Ja-zoo Jouw zaken op ordeSpeciaal voor starters biedt Keuper een ‘Vliegende Start’. Met dit starterspakket organiseert Ja-ZOO samen met de starter de belangrijke ‘bijzaken’. “Naast het aanbrengen van structuur is verbinden een belangrijke factor. Ik heb een netwerk van leveranciers, zoals administratiekantoren, juristen en leveranciers van CRM-software. Ik breng de ondernemer, indien gewenst, in contact met gekwalificeerde leveranciers onder het motto ‘als iedereen zoveel mogelijk doet waar hij goed in is, helpen we elkaar het meest’. Dit scheelt veel tijd en geld voor de ondernemer.”

Andere winst ziet Keuper met name bij de werknemer. “Werknemers zijn je kapitaal, daar moet je zuinig op zijn. Ze hebben aandacht nodig, juist nu er door Het Nieuwe Werken nog meer zelfstandigheid van ze gevraagd wordt. Met een minimale investering kan de werknemer zijn werk slimmer organiseren. Niet door ze een lijst met tips te geven. Ik ga letterlijk naast de werknemer achter zijn bureau zitten en samen nemen we zijn werkwijze door. Door tips op maat te geven, is het resultaat immens. De kans op een burnout daalt en het werkplezier stijgt. Op deze manier voorkomt de werkgever hoge verzuimkosten.”

Met dank aan Janneke van Nunen, I like marketing.

 

On September 2nd, 2012, posted in: Nieuws by
Comments are closed.

You must be logged in to post a comment.