Efficiënt werken: tips voor de chaoot maar ook voor de zeer georganiseerde mens

De ene mens is gestructureerder van aard dan de ander. Er zijn mensen die ronduit chaotisch zijn. Dat komt de efficiëntie in het werk niet ten goede. Maar zijn zeer georganiseerde mensen wel het toppunt van efficiëntie? Voor beiden enkele tips:

Actielijst

Tips voor de chaoot:

  • Begin de dag met een actielijst en stel prioriteiten. Let op: maak een haalbare planning!
  • Begin aan het eind van de dag niet aan iets nieuws, maar neem de tijd om dingen op te ruimen, te ordenen en klaar te maken voor de volgende dag.
  • Breng structuur aan in de dag: neem koffie- en lunchpauze op een vast tijdstip. Neem die pauze ook echt (ga ergens anders zitten dan aan je bureau of maak een ommetje).
  • Probeer soms even afstand te nemen van alles: “Eerst denken, dan doen”. Zo creëer je overzicht. *…..

Ga voor een gratis adviesgesprek naar het contactformulier.

Tips voor de zeer georganiseerde mens:

  • Beperk structurerende handelingen en opruimwerkzaamheden tot een bepaalde hoeveelheid tijd per dag. Een kwartier voor een actielijst en een kwartier opruimen moeten voldoende zijn. Wees streng en ga aan het werk als de tijd om is.
  • Voel je de behoefte tot opruimen en lijstjes maken geef daar dan niet aan toe. Vraag jezelf af wat je werkelijk nodig hebt om de voorliggende taken uit te voeren.
  • Vertrouw op gemaakte afspraken en controleer deze niet. Als later blijkt dat er een misverstand is, een afspraak niet nagekomen is, of iemand anders zijn werk niet heeft gedaan, is er meestal alsnog iets op te verzinnen.

Ga voor een gratis adviesgesprek naar het contactformulier.

 

On March 21st, 2012, posted in: Nieuws, Tips & Tricks by
Comments are closed.

You must be logged in to post a comment.